به گزارش پایگاه خبری بهار اقتصاد در آغازین روزهای سال ۱۴۰۳ رئیس ،دبیر و سفیر انجمن کفش قم با آیت الله کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار شعبان زاده رئیس انجمن کفش قم با تشریح جایگاه و وضعیت صنعت کفش استان برخی فعالیت این  انجمن در راستای مردمی سازی اقتصاد ،خاطر نشان کرد: صنعت کفش یکی از صنایعی است که بیشترین اشتغالزایی به خصوص در حوزه اشتغال خانگی را در بین صنایع استان قم دارد و استان قم به عنوان ترمینال صادراتی صنعت کفش کشور شناخته میشود.

آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل بر پایه ایمان و عمل صالح گفت: امام خمینی ره توانست روحیه خدا باوری و خود باوری را در ملت ایران ایجاد کند و توانست منشا تحولات گسترده ای بشود . در انقلاب اسلامی یکی از مسایلی که از اول برآن تاکید داشتیم این است که فرهنگ زیر بنا و اقتصاد رو بناست ، که منظور ازآن این است،ایمان و ساخت فکری و روحی و روانی به استحکام داخلی جامعه بر پایه باورها و ارزشهای اصیل، این محور حرکت و پویایی است، اما اگر محور حرکت جامعه فقط اقتصاد بشود و اقتصاد پشتوانه اهداف متعالی نداشته باشد، به خودی خود نمیتواند نجات بخش جامعه شود.
وی افزود :سرمایه های انسانی تولید کننده ی سرمایه های اقتصادی هم هستند اما سرمایه های اقتصادی به خودی خود نمیتوانند سرمایه انسانی تولید کنند. علی رغم زیر بنا بودن فرهنگ اگر فرصت های اشتغال و حرکت اقتصادی درست، بر مدار عزت و کرامت انسان از انسانها گرفته شود، فرهنگ که به عنوان زیر بناست دچار رخنه های بزرگی میشود، فلذا ما نباید رابطه بین فرهنگ و اقتصاد را نادید بگیریم .

استاد عالی حوزه با اشاره به تاثیر فرهنگ در اقتصاد یادآور شد: فرهنگ در اقتصاد تاثیر دارد و اقتصاد نیز در ساخت فرهنگی تاثیر دارد تا انجا که در توصیه های پیامبر رحمت به فرمانده های جبهه و جنگ این هست که مردم همیشه درگیر جبهه و جنگ نشوند و کار و زندگی را از دست بدهند فقیر میشوند و اگر فقیر شوند کافر میشوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث نبوی (و لم یفقرهم فیکفرهم ) بیان کردند: یکی از وظایف مهم نظام اسلامی ایجاد فرصت های اشتغال برای هر شهروند است. بر این مبنا من فکر میکنم یکی از محورهای مهم بیانیه گام دوم که رهبر فرمودند ، محور راهبردی اقتصاد قوی هست و اگر ما نتوانیم اقتصادمان را قوی کنیم در نتیجه روی فرهنگمان تاثیر خواهد گذاشت. در واقع دین مردم و ایمان مردم و اخلاق و فضیلت و آداب اجتماعی هم ضربه خواهد خورد. ما برای دین هم که شده باید اقتصاد را درست کنیم.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تصریح کرد: علت اینکه رهبر انقلاب در این سالیان متمادی پشت سرهم شعار سال را اقتصادی مطرح میکنند، این طرح شعار اقتصادی پشتوانه عمیق ایمانی و فرهنگی دارد . نه اینکه فرهنگ به خودی خود مهم نیست بلکه زیر بناست. اما اگر بتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم این فرهنگ که زیر بناست هم درست خواهد شد. چون کار و اشتغال و تولید عزت اجتماعی تولید میکند امنیت و آرامش تولید میکند آسیب های اجتماعی را از بین میبرد ارتباطات را سامان میبخشد و بستر برای شنیدن موعظه های دینی در جامعه فراهم میشود.
اقتصاد مردمی راه نجات است
این استاد حوزه ضمن انتقاد از وضعیت موجود اقتصادی آن را بیماری مذمن دانست و یادآور شد : دو نگاه اقتصادی یا دولتی یا نگاه سرمایه داری از ریشه های این بیماری است. اقتصادی که میتواند اقتصاد ما را نجات دهد اقتصاد مردمی است.
وی اقتصاد اسلامی را اقتصاد مردمی دانست و عنوان کرد: اقتصاد مردمی یعنی اینکه یک جریان عمیق مردمی با روحیه و نگاه جبهه ای در اقتصاد بتوانیم ایجاد کنیم که همه مردم در اقتصاد درگیر شوند.
وی با بیان اینکه یکی از پایه های نظریه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب اقتصاد مردمی است، خاطر نشان کرد: اقتصاد مردمی نه اقتصاد دولتی است که انحصار دردست دولت باشد و نه اقتصاد سرمایه داری است که انحصار دست کارتل ها و تراست ها و سرمایه داران بزرگ باشد. اقتصاد مردمی یعنی مردم سرمایه ها، تفکر، خلاقیت و ابداع و ابتکار، مدیریت، تشکیلات و سازوکارهایی که برای حرکت اقتصاد باید ایجاد شود را به فعلیت برسانند و مردم هر توانی که داشته باشند باید به میدان بیاورند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید