موانع صادرات کفش را برداریم
مصطفی کرمانی عضو جامعه صنعت کفش ایران و عضو هیات مدیره انجمن گفتی ماشینی استان قم درباره فعالیت های این انجمن طی سال گذشته تاکنون گفت: اوج فعالیت انجمن کفش قم در سال گذشته برگزاری نمایشگاه بین المللی قمشوز و مترکس در راستای صنعت کفش و صنایع وابسته به آن بود. البته افتخار ما این بود که این نمایشگاه در سطح ملی و بین المللی برگزار شد و اعضای هیات مدیره و در راس آن جواد شعبان زاده در این راستا اقدامات مهمی انجام دادند. پس از برگزاری نمایشگاه سال گذشته اتفاق های بسیار خوبی روی داد. پیشنهاد شد که برای صنایع وابسته یک نمایشگاه جداگانه برگزار کنیم و این ایده در سال جاری جامه عمل به خود پوشاند و محقق شد. با توجه به مدیریت خوبی که شعبان زاده دارد برگزاری این نمایشگاه با عنوان مترکس نیز به ایشان و انجمن کفش هم سپرده شد و برگزاری این نمایشگاه جزو اتفاق های خوب برای صنعت کفش کشور محسوب می‌شود.
بازار صادرات کفش
کرمانی همچنین درباره بازار صادراتی قم اظهار کرد: صادرات کفش قم طی دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است. نخستین صادرات قم به سال ۱۳۶۸ بر می گردد. در آن زمان آذربایجان به تازگی مستقل شده بود. که به آنجا صادرات داشتیم، پس از آن حتی به ترکیه صادرات داشتیم سپس بعد از جنگ عراق و ایران وارد بازار عراق شدیم. طی دو دهه اخیر یکی از بازارهای هدف صادراتی ما همواره عراق بوده است.
وی یادآور شده در اواسط دهه ۱۳۸۰ دستگاهها به روز رسانی شد و دستگاههای تایوانی و چینی به صنعت کفش ایران ورود پیدا کردند و ای وی ای و پی یو به بازار ورود پیدا کردند و تحولاتی در ماشین سازی پی یو به وجود آمد. این عوامل دست. به دست هم داد تا صادرات صنعت کفش رشد پیدا کند که در این مسیر متحمل سختی های بسیاری شدیم.در کل امروز که صنعت کفش در کشور به چنین جایگاهی رسیده است به خاطر زحمانی بوده که صنعتگران آن متحمل شده اند.
موضوع دیگر تنوع و کیفیتی است که محصولات ایرانی دارد. به گونه ای که هم اکنون حتی کیفیت کفش ایرانی از کفش ترکیه ای نیر در حال سبقت است. حتی کفش ایران از طریق آذربایجان وارد روسیه نیز می شود. همواره سعی کرده ایم که محصولات با کیفیت تولید کنیم تا این راه رشد را ادامه دهیم. در بحث صادرات کفش همچنان راه برای پیشرفت ما وجود دارد حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون دلار ارزش صادراتی کفش در یک سال است. اما برخی اتفاق های داخلی مانع صادرات می شوند، برای نمونه تعهدسپاری ارزی از سال ۱۳۹۷ که باید صادر کنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به دولت بدهند، انگیزه های صادراتی را کاهش داده است. ما به دلیل تحریم ها با کشورها داد و ستد دلاری نداریم و به صورت ریالی ارز خود را دریافت می کنیم. در این راستا همواره بحثی با مسئولان در سازمان توسعه و تجارت و بانک مرکزی داشتیم که صنعت کفش، صنعتی است که به ریال به عراق، آذربایجان و افغانستان صادرات دارد.
رفع تعهد ارزی یکی از موانعی است که به ما اجازه رشد صادرات نمی دهد اگر این روند ادامه ادامه داشته باشد تولید کنندگان دیگر انگیزه ای برای فروش صادراتی نخواهند داشت و بازار را به کشورهای رقیب چین یا ترکیه میدهند، یا اینکه صادرات به دست افرادی که لب مرز هستند، می افتد که این نوع صادرات با نام تولید کننده اصلی انجام نمی گیرد.
در کمیسیون اتاق صادرات ایران بارها این مسئله را با سازمان صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مطرح کرده ایم که صنعتی که ۵۰۰ هزار نفر اشتغالزایی دارد، از لحاظ رقم ۱۱۵ میلیون دلار صادرات دارد که این رقم آنچنان نیست که گره ای از مشکلات دولت بگشاید. اگر صنعت کفش و صنعت فرش را مستنی کنید، قول می دهیم رشد صادرات به دو برابر یا سه برابر برسد.
امیدواریم جلساتی که انجمن کفش با سازمان توسعه و تجارت و سایر مسئولان برگزار میکند، نتیجه بخش باشد تا جایگاه صنعت کفش ارتقا پیدا کند تا صادراتی بیش از این داشته باشیم و به بازار آفریقا نیز ورود پیدا کنیم؛ البته ورود به بازار آفریقا در صنعت کفش بسیار مشکل است و نیاز به تلاش بسیار دارد، البته ما در کشورهای دیگر در حال بازاریابی هستیم، اگر بتوانیم سهم کوچکی در بازار بزرگ آفریقا داشته باشیم افزایش صادرات ما سه برابر خواهد شد

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید