صنعت کفش را دست کم نگیریم. جهش صادرات و رشد تولید صنعت کفش برای رسیدن به صادرات ۸۰۰ میلیون جفتی و جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی با یک فرمان کلیدی دولت محقق می شود
چندین و چند سال است که مقام معظم رهبری از ارزش دهی به ریال در مقابل دلار سخن می گویند و در آخرین سخنان خود صریحا به این نکته اشاره کردند و فرمودند (یکی از گرفتاریهای کشور ما مسئله آویزان شدن بخشهای مختلف اقتصاد ما به دلار است).
حال سوال از دولت این است که آیا زمان اعتبار دهی به ریال نرسیده است؟ در روزگاری که کشورهای بزرگ جهان مانند برزیل این مهم را در یافته اند و برنامه حذف دلار از مبادلات را مطرح می کنند، در روزگاری که حتی فرانسه هم حرف از حذف دلار در مبادلات اروپا و چین می زند، در روزهایی که با گذشت بیش از یک سال از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های همه جانبه کشور روسیه شاهد آن هستیم که با اعتباردهی به روبل و اجبار خریداران به معامله با ارز داخلی، تورم ۴ درصد و حفظ ارزشی روبل را به ارمغان آورده است، آیا در این روزها دولت انقلابی برنامه ای برای حذف دلار و جایگزینی ریال در مبادلات ندارد؟؟؟! دلار زدایی یا به عبارتی شکستن آقایی دلار چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ فرهنگی یکی از موثرترین ابزارهای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید است. متاسفانه شاهد آن هستیم که با سیاستگذاری غلط رفع تعهد ارزی و ۲ نرخی شدن دلار بانک مرکزی و بازار آزاد، میل به افزایش تولید و صادرات در تولید کننده ها به دلیل این سیاست های اشتباه اقتصادی کمرنگ شده و جالب این که یکی از بهترین علاج های آن نیز حذف دلار از مبادلات است. ما بارها در جلسات مشورتی به دولت گفته ایم که نسخه هایی که توسط خود بخش خصوصی تجویز می شود را بیشتر مورد توجه قرار دهند و به پیشگیری قبل از درمان بیاندیشند فلذا پیشنهاد مشخص ما به دولت محترم آن است که اجازه و امکان صادرات ریال را به صنعت کفش به عنوان یکی از صنایع کوچک ولی با پتانسیل بالا در صادرات، اشتغال و کار آفرینی خانگی به صورت یک طرح آزمایشی برای مدت یکسال در صادرات به کشورهای همسایه همچون عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهایی مانند لبنان ونزوئلا روسیه و کشورهای حوزه cis اجرا شود و در صورت رشد چشمگیر صادارت . که به نظر تحقق خواهد یافت، این نسخه را به صنایع دیگر تعمیم دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید