اکبر ابدالی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در رشته دکترای مدیریت راهبردی تحصیل می‌کند و از سال ۱۳۸۶ در سازمان صنعت، معدن و تجارت قم مشغول به کار است. وی دو کتاب در حوزه تولید با عناوین «اقتصاد مقاومتی درآمریکا» و «تفسیر جهاد کبیر» به نگارش درآورده است. در ادامه گفت و گوی ما با ایشان را در مورد صنایع کفش قم می‌خوانید.
اکبر ابدالی درباره صنعت کفش استان قم عنوان کرد: صنعت کفش قم جوشیده از خود استان است. در استان قم صنایع مختلفی شکل گرفته‌اند که برخی از این صنایع، به نوعی صنایع تحمیلی هستند چرا که به دلایل مسائل زیست‌محیطی در تهران به آنها اجازه تاسیس نداده‌اند و بعضا برای استان قم نیز آلایندگی ایجاد کرده‌اند. اما صنعت کفش در استان قم صنعتی جوشیده از ظرفیت‌های استان است و مانند چشمه خودجوش مسیر خود را یافته است. به بیان دیگر، صنعت کفش در قم دارای قدمت است و صنعت بومی این استان به‌شمار می‌رود و دارای ویژگی‌هایی است که به ارزش این صنعت افزوده است.
ابدالی در ادامه افزود: یک ویژگی دیگر صنعت کفش در استان قم، تکمیل شدن زنجیره تولید آن است. مواد اولیه آن در این استان ساخته می‌شود، دانش این صنعت نیز شکل گرفته است تا بسته‌بندی و بازاریابی و صادرات نیز در قم انجام گیرد. به بیان دیگر، یک حلقه کامل از صنعت کفش در استان قم شکل گرفته است و برخی موارد محدود در خارج از استان تهیه می‌شود که در این راستا برنامه‌ریزی شده که تامین آنها نیز در استان انجام شود.
ابدالی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه مسئولان از جمله استاندار و سایر ارگان‌ها به صنعت کفش در استان قم یک نگاه مثبت است و با دید حمایت‌گرایانه به این صنعت نگاه می‌کنند. در سازمان صمت نیز هر کمکی که از دست ما برآید، دریغ نخواهیم کرد. البته مدیران پیش از ما نیز با این صنعت در استان هم راستا بوده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که بخش دولتی در زمینه رسانه ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: دولتی‌ها در زمینه رسانه باید کارهای بسیاری انجام بدهند. از آنجا که مردم از خدمات و اقدامات دولت خبر ندارند، گمان می‌کنند که کاری انجام نمی‌گیرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در پاسخ به این پرسش که صنعت کفش چه نقشی می‌تواند در اقتصاد برعهده داشته باشد، گفت: به‌طور کلی در صنعت یا می‌توانید دنباله‌رو باشید یا اینکه خلاق و منبع شوید. در صنعت کفش مواد اولیه و نیروی انسانی و به‌طور کلی زیرساخت‌ها وجود دارد، اما موضوعی که در صنعت کفش جنبه خلاقیت را نمایان می‌کند، طراحی است. در صنعت اگر بخواهید حرفی برای گفتن داشته باشید، باید طراح باشید. در طراحی شهرک کفش قم، یک دانشگاه نیز در نظر گرفته شده است، به عبارتی به جنبه علمی کار نیز توجه شده است. بنابراین برای مطرح شدن در صنعت کفش باید در قالب‌سازی و طراحی حرفی برای گفتن داشته باشیم. البته موضوعات بازاریابی و تبلیغات نیز اهمیت دارد.
ابدالی همچنین درباره نمایشگاه قم عنوان کرد: برای نمایشگاه قم زحمت‌های بسیاری کشیده شده است و برخی دعوت‌نامه‌ها را دوستان خودشان به صورت حضوری توزیع کرده‌اند و در این راستا سفیر کفش را رهسپار کشورهای دیگر کرده‌اند که کارهای آنها بسیار ارزشمند است. بازار آفریقا یک بازار محبوب برای ما به‌شمار می‌رود، زیرا ممکن است که به دلیل تحریم‌ها ما نتوانیم به اروپا کفش صادر کنیم، اما به آفریقا می‌توانیم صادرات داشته باشیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در پایان خاطرنشان کرد: بخش تولید و صنعت به‌صورت کلی بخش مظلومی به‌شمار می‌رود. توانمندی‌ها و افتخارات و خدمات این بخش برای بسیاری از مردم مغفول مانده است. بسیاری از مردم بیشتر صنایع ما را نمی‌شناسند. رسانه باید صنایع را تبیین کند که در زمینه صنعت کفش توانمندی‌های بسیاری وجود دارد. از این‌رو یک تشکر از رسانه داریم. همچنین یک تشکر ویژه از انجمن کفش داریم به‌ویژه جواد شعبان‌زاده که رییس انجمن کفش قم است و روح جدیدی در صنعت کفش دمیده و نگاه همه‌جانبه به این صنعت دارد و از بعد علمی، تولید، بازاریابی و صادرات و حتی نمایشگاه‌داری به آن توجه خاص دارد. از سوی دیگر، ما از سوی دولت چه استانداری، چه وزارتخانه صمت و چه سازمان صمت هر کمکی که از عهده ما برآید، وظیفه خود می‌دانیم که در خدمت دوستان باشیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید