مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در پاسخ به این پرسش که چگونه در شهر قم تا این اندازه رشد کرده‌اید، گفت: من معتقدم که شهر قم شهر خرد و رابطه‌های اخلاقی و تلاش ذهنی است. در شهر قم فضای مطالبه‌گری بسیار بالاست و اگر تلاش ذهنی نکنید، قادر به تلاش فیزیکی هم نخواهید بود. این موضوع ربطی به سواد نیز ندارد، بلکه مهارت اجتماعی اهمیت دارد. ویژگی دیگر شهر قم، خرد است که بر مبنای آن خرد، رابطه‌ها ایجاد می‌شود. این عوامل می‌توانند پیش‌برنده باشند. موضوعی که به این خرد و رابطه سرعت می‌د‌هد، مرجعیت و نخبگان حوزوی، دانشگاهی و مهارتی هستند. در قم یک و نیم میلیون جمعیت داریم و سرمایه‌های اجتماعی در این شهر بالاست. سرمایه اجتماعی در قم شامل تعاون، همکاری اجتماعی و مشارکت داوطلبانه و پذیرش تفاوت‌های فردی و اعتماد است. این پذیرش تفاوت‌های فردی در قم بسیار مهم است که در سرمایه‌های اجتماعی عامل پیش‌برنده اهداف متعالی است.
وی همچنان درباره مشاغل خانگی عنوان کرد: ما در حوزه مشاغل خانگی با تایید انجمن کفش ماشینی یا انجمن صنفی یا فنی و حرفه‌ای می‌توانیم براساس قوانین جاری کشور، وام مشاغل خانگی اختصاص بدهیم. البته بیمه وظیفه ما نیست و وظیفه کارفرما است، ما کارفرما نیستیم. در حقیقت در مشاغل خانگی ما سرمایه اولیه و کمک هزینه با ۴ درصد سود، دو سال تنفس و پنج سال بازپرداخت می‌دهیم تا خودشان را در بازار پیدا کنند. درخواست‌کنندگان یا به‌صورت مستقل یا به‌صورت پشتیبان می‌آیند که پشتیبان کسی است که به عنوان استادکار چندین نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. پشتیبانی که۲۰ نفر را تحت پوشش خود قرار دهد، می‌تواند ۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند. افراد از طریق سامانه می‌تواند ثبت‌نام کنند.
وی افزود: موضوع دیگر بحث ۱۰ شرکت تعاونی‌ است که ۵۰۰ ماشین برای آن در نظر گرفته شده است که به‌صورت محله‌محور است. زمانی که یک ساختار تعاونی اتفاق می‌افتد، سرمایه‌های خرد به سرمایه‌های کلان تبدیل می‌شوند و بر این اساس می‌توانند تسهیلات ارزان‌قیمت از دولت دریافت کنند. ما تعاونی‌های بسیار موفق داریم، از جمله تعاونی صنعت پلیمر که بسیار خوب کار کرده است. این تعاونی‌ها مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند و سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز تعاونی به آنها می‌دهد. اگر زیرگروه تعاون قرار بگیرند، از امتیازاتی برخوردار خواهند شد و در زمینه توسعه صادرات امتیازات ویژه خود را پیدا می‌کنند. از اعتبار تخصصی بانک تعاون می‌توانند بهره‌مند شوند و سرعت کار آنها افزایش پیدا می‌کند. قانون‌گذار نیز معافیت‌های مالیاتی برای آنها تعریف کرده است. بحث تعاون به منافع جمعی بازمی‌گردد. اگر احتمالا ورشکسته شوند، ضرر آنها سرشکن می‌شود، چراکه ممکن است یک تعاونی ۲۰۰ عضو داشته باشد که آن ضرر در بین اعضا نمودی نداشته باشد. در سود هم می‌توانند بر حسب اینکه سهامدار یا عضو باشند، سهام خود را توسعه بدهند. ساختار تعاونی در صنعت کفش یک ساختار بسیار موفق است، البته امکان دارد که بخشی از کار مانند صادرات، یا تولیدی یا تامین نیاز مواد اولیه به‌صورت تعاونی شکل بگیرد. در ایجاد تعاونی، در زمینه تعداد شرکت‌ها محدودیتی وجود ندارد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم خطاب به صنعتگران صنعت کفش عنوان کرد: کل دنیا به سمت صنعت سبز پیش می‌رود، در صنعت کفش چه حرکت‌های سبزی می‌توانیم داشته باشیم. برای نمونه در زمینه کفش طبی که می‌تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد شود، می‌توانیم کار بیشتری انجام بدهیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید