سازمان بسیح مهندسین صنعت استان قم از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون تمام همت خود را به کار گرفته است و واحدهای صنعتی در این استان را مورد پایش قرار داده‌ تا اگر این واحدها در فرآیند تولید خود با مشکلاتی روبه‌رو باشند، درصدد برطرف کردن آنها برآید.
حسین نیکوکلام مطهر، عنوان کرد: از اواخر دهه ۷۰ تشکل بسیج مهندسین با دستور مقام معظم رهبری و ابلاغ سپاه شکل گرفت. هدف بسیج مهندسین، جذب و سازماندهی مهندسین در تراز انقلاب اسلامی و تشکیل گروه‌هایی از متخصصین و مهندسین برای خدمت به جامعه و کشور بود. در استان قم در سال ۱۳۸۰ این بسیج مهندسین شکل گرفت. از اوایل دهه ۱۳۹۰ سازمان بسیج مهندسین به دو سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن یا صنایع و سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری تقسیم شد. بنده در قم متولی هر دو سازمان هستم و با حفظ سمت آنها را مدیریت می‌کنم.
نیکوکلام ادامه داد: ما در وهله نخست یک پایش از صنایع استان در صنعت کفش انجام داده‌ایم. این اقدام را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده‌ایم، اما اوج کار ما در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بود که ارزیابی بیش از ۱۵۰۰ واحد صنعتی را انجام دادیم. با توجه به اینکه قم قطب کفش ایران به‌شمار می‌رود، در این راستا جلسه‌های متعددی با انجمن کفش قم برگزار کردیم و متوجه برخی مشکلات در صنعت کفش شدیم. بحث تهیه مواد اولیه از جمله گرانول و … مطرح بود. با توجه به اینکه روغن DOP در بورس عرضه می‌شد، قیمت آن در یک رقابت ناهماهنگ و ناموزون و ناعادلانه پیش می‌رفت و از قیمت جهانی بیشتر می‌شد و مانع قدرت رقابت‌پذیری در صنعت کفش در زمینه صادرات به‌ویژه با چین می‌شد. در این راستا جلسه‌هایی با معاون وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دفتر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و رییس آن که رییس بسیج مهندسین صنعت نفت بود، برگزار کردیم و مکاتبه‌هایی نیز انجام شد و گروه جهادی مخصوص این کار در بسیج مهندسین شکل گرفت که پس از آن انجمن DOP و انجمن گرانول و انجمن کفش نیز در این زمینه همراستا شدند و تیمی با محوریت بسیج مهندسین شکل گرفت و به سازمان بورس اطلاع داده شد که ورود این ماده اولیه به بورس خطاست. در حقیقت یک تیم بسیج شدیم تا آنها را متقاعد کنیم که DOP را از بورس خارج کرده و آن را سهمیه‌بندی کنند و چند ماهی است که بازار ثبات پیدا کرده است و دوستان در وزارتخانه به این نتیجه رسیدند که این ماده با همین شیوه عرضه شود.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت استان قم در پاسخ به این پرسش که برنامه شما در بسیج چیست، گفت: با توجه به اهمیت تولید و صنعت، ما بحث عارضه‌یابی صنایع را کماکان داریم. مرحله بعدی نیز بحث مشاوره دادن به واحدهای تولیدی است. دوستان ما در این زمینه با صنعت کفش با توجه به مزیت این صنعت در استان قم، بیشتر ارتباط برقرار کرده‌اند و اگر فعالان این صنعت در بخش‌های مختلف، تولید، توزیع، بازار و بخش تحقیق و توسعه نیاز به مشاوره داشته باشند، می‌توانند با تیم مشاوره ما با مدیریت مهندس محمد احسنت خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند.
این خدمات مشاوره‌ای بسیج به صنعتگران بزرگ تا تولیدکنندگان خرد و اشتغال خانگی و حتی به خانم‌هایی که شغل خانگی داشته باشند، به‌صورت رایگان داده می‌شود. فعالان از طریق کانال ایتا با عنوان کانال بسیج مهندسین می‌توانند با ما ارتباط بگیرند.
همچنین سایت ما با عنوان سایت و دبیرخانه (۳۷۷۷۸۲۱۸ شماره دبیرخانه) بسیج مهندسین نیز فعال است. فعالان همچنین از پایگاه بسیج محلات می‌توانند این آدرس‌ها را دریافت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: برنامه دیگر ما، تسهیل‌گری واحد تولیدی است که تسهیل‌گری یا در ابتدای کار و یا در ادامه و برای توسعه‌گری است که مشاوره‌ و تسهیل‌گری لازم برای برطرف کردن مشکلات به دوستان داده می‌شود. معمولا تولیدکننده تنهاست و یک دست نیز صدا ندارد و ما با همت بسیج‌وار خود به کمک آنها می‌رویم. در زمینه احیا نیز ورود کرده‌ایم. در زمینه بازاریابی نیز اگر در سطح کشوری باشد، با معرفی دوستان به مسئولان در استان‌های دیگر، می‌توانیم بحث بازار فروش آنها را پیگیری کنیم. برای نمونه برای تولیدکنندگان کفش بازارهایی را در سوریه پیگیری کرده‌ایم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید