سلام بر عزیزانی که ما را دنبال می‌کنند و با انتقادها و تشویق‌هایشان منبع انرژی ما هستند.
مرحوم پدرم برایم تعریف می‌کرد که در ایامی نه چندان دور، ثبت احوال تازه‌کاری که به دستور مقامات آن زمان موظف به ثبت نام و نام خانوادگی شده بود، به رسم انجام وظیفه به درب خانه پدربزرگ پدربزرگم در محله سرچشمه تهران مراجعه کرده بود و از او سوالاتی در مورد اسم و رسم و اصالتش پرسیده بود تا نام خانوادگی مناسبت‌داری برایمان ثبت کند. مرحوم جد پدری‌ام گفته بود من و برادرانم همگی به تازگی از سفر قم بازگشته‌ایم. مامور مراجع نیز نام مردان‌قمی را بعنوان نام خانوادگی در سجل ایشان ثبت کرد. در نهایت چند نسل بعد، فرزندان و بازماندگان برای اصلاح این موضوع، مطابق با شجره‌نامه خانوادگی، نام خانوادگی ما را به شادی‌مهر تغییر دادند. تا چندی پیش زمانی که دوستان می‌پرسیدند اهل کجایی، می‌گفتم تا چهار نسل قبل از من در تهران به دنیا آمده‌اند، آنها که از نام خانوادگی سابق من اطلاع داشتند باب شوخی را باز می‌کردند و به مزاح می‌گفتند خبر جدید از قم چه داری؟
طی چند ماه گذشته که به جهت آماده‌سازی مقدمات برگزاری نمایشگاه قم، رفت‌وآمدمان به این شهر زیاد شد و مراودات بیشتری با اهالی این شهر پیدا کردیم، به مرور به مردم این دیار نزدیک شدیم و با خلقیات و فرهنگ‌شان آشنا شدیم و صداقت و پشتکار و سفره‌داری‌شان را لمس کردیم و به قدری از همنشینی با این عزیزان لذت بردیم که امروز اگر دوستی از سبقه نام خانوادگی ما بپرسد با افتخار خاطره ثبت، نام خانوادگی‌مان را برایش بازگو خواهم کرد.
امروز و پس از اجرای یک پروژه چاپی برای انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم و برقراری ارتباط بیشتر با مدیران مجموعه‌های تولیدی این شهر، متوجه شدیم که بسیاری از آنها از صفر شروع کرده‌اند و به نقطه کنونی رسیده‌اند و جمع دیگری که ادامه‌دهنده راه پدران‌شان بوده‌اند نیز از کودکی در کنار پدر زحمت کشیده و به حق رشد کرده‌اند و نکته بسیار حائز اهمیت اینکه همگی آنها امروز برای جایگاه پدرانشان احترام بسیاری قائل هستند و کار پدر را با افتخار ادامه می‌دهند و به فرزندان خود اعتماد به نفس می‌دهند تا در این مسیر قدم بگذارند و ادامه‌دهنده و سازنده راه برای نسل‌های بعدی باشند.
اغلب اهالی صنعت کفش این شهر، در عین تولید، دستی نیز در صادرات دارند و به همین دلیل این شهر مقام اول را در صادرات انواع پایپوش در کشور دارد. آنها با اتحاد و همدلی و البته احترام جمعی توانسته‌اند به این مهم دست پیدا کنند. من از سال‌ها قبل با ابوالفضل فرهانی و مصطفی کرمانی ارتباط نزدیک داشتم و چند سالی است که با جواد شعبان‌زاده در ارتباط هستم و امروز نیز افتخار دوستی با سعید راستی و جواد راستی را دارم که همگی از بزرگمردان صنعت خود هستند. نزدیکی به این بزرگواران درس‌های بزرگی به من آموخت که احترام به خانواده و مشتری از مهم‌ترین آنها بود.
اعتقاد دارم موفقیت نمایشگاه قم و جایگاه کنونی آن، گذشته از زحمات و دلسوزی‌های اعضای انجمن، مرهون همت یکایک اعضا و همدلی و همراهی آنهاست. به جد اعتقاد دارم این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه‌های صنعت کفش ما خواهد بود چرا که عزیزان ما در قم نشان دادند همه چیز سود نیست و همراهی با یکدیگر و به فکر هم بودن بسیار ارزشمند و جزو صالحات و باقیات است و جایگاهی بالاتر از همه اولویت‌ها دارد و این موضوع در شعار انجمن و نمایشگاه نشان داده شد: «با هم رشد کنیم»
در نهایت اینکه سال میلادی جدید را با بارش‌ باران و برف آغاز کردیم و این برای ما نشانه خوبی است از اینکه سالی پربرکت در پیش رو خواهیم داشت و این امر را به فال نیک می‌گیریم که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی همزمان با شروع سال نو و بارندگی‌ها موجب رونق اقتصادی صنعت کفش کشور شود.
در پایان جا دارد از تیم عزیزم که همواره در کنار من و همراه من بوده‌اند قدردانی کنم که در هر نوبت چاپ نشریه و دیگر کارهای اجرایی من را همراهی می‌کنند و بطور خستگی‌ناپذیری همراه من قدم برمی‌دارند. امیدواریم با انتشار این مکتوبات نقش کوچکی در رسالت فرهنگی خود در کشور داشته باشیم.
به امید روزهای بهتر
افشين شادی مهر

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید