بهمن ماه سال جاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کفش، صندل در قم برگزار خواهد شد. هدف‌گذاری این نمایشگاه تقویت صادرات است و پیش‌بینی می‌شود بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تاجر خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند، چراکه مدیر بین‌المللی کفش ماشینی به ۳۱ کشور سفر کرده و بازار هدف آنها را شناسایی و دعوت‌نامه حضوری تقدیم تجار کرده است. رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم حضور تجار خارجی در نمایشگاه قم را فرصتی برای معرفی کفش ایران برمی‌شمرد.

سفر به عراق و سوریه برای بازاریابی
جواد شعبان‌زاده رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره نمایشگاه قم عنوان کرد: حدود سه ماه پیش به صورت کار جدی نمایشگاه قم را آغاز کردیم. نمایشگاه قم یک نمایشگاه خاص به شمار می‌رود و در این راستا سفرهای مختلفی انجام داده‌ایم نخستین سفر از قاضی انتپ ترکیه بود که از آنجا به سمت حلب سوریه رفتم، از حلب به اقلیم کردستان عراق، سلیمانیه و سپس کرکوک رفتیم که بازرگانان ما در آنجا حضور داشتند و ما میهمان این دوستان بودیم. یک رصد کلی در کردستان عراق و اربیل انجام دادیم. هدف‌گذاری ما دعوت از تجار برای نمایشگاه بود. دعوت‌نامه‌های خود را حضوری به آنها می‌دادیم، البته قصد داشتیم با سبک و سیاق مشتری‌های آن مناطق آشنا شویم و یادآوری کنیم که صنعت کفش ایران همیشه پای کار است.
شعبان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در نمایشگاه قم همواره میهمانان خارجی بسیاری دعوت شده‌اند، اما امسال حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر را به نمایشگاه دعوت کرده و به آنها اقامت داده‌ایم و برای برخی از تجار نیز بلیت هواپیما تهیه کرده‌ایم تا با صنعت کفش ایران آشنا شوند. همچنین از همه جای ایران در نمایشگاه قم شرکت‌کننده داریم. دعوت‌نامه‌های کشور عراق را به زبان عربی و در اقلیم کردستان به زبان کردی توزیع کرده‌ایم و قرار است پوستر نمایشگاه را در تمام مغازه‌های آنجا نصب کنیم. در قسمت جنوب عراق نیز طی یک ماه آینده بازاریابی خواهیم کرد. برای کشورهای دیگر همچون پاکستان و هند نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم که مدیر بین‌الملل ما در حال تبلیغات در این کشورهاست. برخی از همکاران نیز به ونزوئلا می‌روند تا برای نمایشگاه صنعت کفش ایران تبلیغات انجام بدهند. من از این نظر به صنعت کفش ایران تاکید دارم که برند کفش ایران را در نمایشگاه قم ارتقا ببخشیم. از همین‌رو در کشورهای مختلف دعوت‌نامه به زبان همان کشورها نگارش و تهیه کرده‌ایم و از تمام مشتری‌ها به صورت دیداری و حضوری دعوت به عمل آورده‌ایم.

سفر به ۶ کشور آفریقایی
رئیس انجمن کفش ماشینی استان قم می‌افزاید: من برای تبلیغات نمایشگاه کفش قم به شش کشور آفریقایی سفر کرده‌ام، قصد داشتم که هم با سبک و سیاق این کشورها بیشتر آشنا شوم و هم اینکه تاجرهای بنام آنها را بیشتر شناسایی کنم. هدف‌گذاری جدید ما در سال جاری بیشتر روی کشورهای آفریقایی بوده است، چراکه در سال‌های گذشته تجار آفریقایی حضور چندانی در نمایشگاه قم نداشته‌اند، یعنی آخرین نمایشگاهی که در سال ۱۳۹۸ و پیش از کرونا برگزار شد ۱۹۸ تاجر خارجی داشتیم که منجر به عقد قراردادهای خوبی با آنها شد، اما در رصد فهرست مشتری‌ها که نگاه می‌کردیم کشورهای آفریقایی کمی حضور داشتند، درحالی‌که ظرفیت کشورهای آفریقایی بسیار بالاست. در همین راستا به چند کشور آفریقایی سفر کردیم و از ساحل عاج شروع کردیم. البته تاجرهای آنجا را از قبل شناسایی کرده بودیم و با چند نفر از تجار معروف آنجا مذاکره کردیم، سپس به کشور غنا، مالی، اتیوپی، اوگاندا و کنیا رفتیم. در هر کدام از این کشورها توقف داشتیم و تجار آنها را شناسایی می‌کردیم و به صورت دیداری آنها را دعوت می‌کردیم. بازارهای این کشورها را رصد کردیم و حتی از برخی بازارهای آنها عکس و فیلم گرفتیم. تاجرهای مشهور آنها را با دعوت حضوری و بلیت هواپیما و تهیه هتل به نمایشگاه دعوت کردیم. هم‌اکنون ۲ تا ۳ هتل را در استان قم بدین منظور و برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ مهمان خارجی رزرو کرده‌ایم.

بازار آفریقا بازار متنوعی برای ما خواهد بود
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم در ادامه تاکید کرد: اگر دروازه ورود به بازار آفریقا را برای صنعت کشور باز کنیم شاهد تنوع سلایق بسیاری خواهیم بود. چیزی که در بازارهای آفریقا مشاهده کردم این بود که سبک و سیاق کفش آنها با تولیدکنندگان ایرانی همخوانی و همسویی دارد و این می‌تواند نقطه قوت برای صنعت کفش ما به شمار رود. همچنین با وجود اینکه این کشورها، کشورهای فقیری هستند، اما در عین حال مصرف‌گرا به‌شمار می‌روند. اتفاقا در راستای این مصرف‌گرایی یک شعار دارند که «اگر کفش خاکی شد، آن را تعویض کنید» و منتظر نمی‌مانند که آن کفش پاره شود تا آن را تعویض کنند، تا این اندازه مصرف‌گرا هستند.
شعبان‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون به صورت قطعی ۱۹ تاجر از آفریقا حاضر به بازدید از نمایشگاه شده‌اند. فعلا توقع سفارش و خرید از این میهمانان و بازدیدکنندگان نداریم. با توجه به این موضوع که قم ظرفیت صادراتی بالایی دارد، صبوری خواهیم کرد، فعلا می‌گوییم بیایید، ببینید و بروید تا نوبت ما فرا برسد.

دعوت حضوری از تجار تاثیر بیشتری دارد
وی در پاسخ به این پرسش که چرا گمان می‌کنید که باید حضوری برای تبلیغات بروید عنوان کرد در دعوت حضوری بیشتر می‌توانیم تجار را ترغیب کنیم تا به دیدن نمایشگاه بیایند. در نخستین برگزاری نمایشگاه این روش را به کار گرفتیم که در حقیقت نوعی بها دادن به مشتری است که رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه کفش قم شخصاً از ما دعوت به عمل آورده است. برای نمونه ممکن است در یک عروسی اگر پیک کارت دعوت برای ما بفرستد، چندان راغب به رفتن به آن عروسی نباشیم، اما زمانی که خود داماد آن کارت دعوت را برای ما بیاورد بیشتر راغب به رفتن خواهیم شد. ما نیز اگر شخصاً دعوت می‌کنیم در حقیقت می‌خواهیم جایگاه صنعت کفش ایران را نشان بدهیم.
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم در ادامه تاکید کرد: ما رقیب قدری به نام چین داریم، نمی‌توانیم با این دیدگاه پیش برویم که پشت میز خود بنشینیم و انتظار داشته باشیم که تاجران خارجی خودشان به ایران بیایند، در حالی که چینی‌ها پای کار نشسته‌اند و در کشورهای هدف خود حضور دارند، برای نمونه در عراق نیز حدود ۵۵ تا ۶۰ کانتینر انواع پایپوش از چین وارد این کشور می‌شود. در ساحل عاج رصد کرده‌ایم که روزانه ۵۰ کانتینر ورودی کفش از چین دارند در آنجا انبارهای ۱۵ ساله برای کفش چین اجاره کرده‌اند. طبیعی است برای ما که تازه می‌خواهیم وارد این بازار شویم کار سخت باشد. آنها ادعا می‌کنند که نیازی به ما ندارند مگر این که از آنها بخواهیم که به صورت حضوری به ایران بیایند و صنعت کفش ما را از نزدیک ببینند، آنها حتی باور ندارند که ما در صنعت کفش تا این اندازه پیشرفت کرده باشیم. هنر ما باید این باشد که طی یک تا دو سال آینده از آنها دعوت به عمل آوریم تا حضور داشته باشند و صنعت کفش ما را ببینند و با کفش ترکیه و قیمت‌های آنها مقایسه کنند؛ زمانی که مشتری در یک مسیری قرار بگیرد، وفادار خواهد شد.
شعبان‌زاده ادامه داد: جذب اولیه مشتری و بازارهای جدید با پشت میز نشستن و به صورت سیستمی و دعوت‌نامه دادن یا با فضای مجازی انجام نمی‌گیرد، اگر هم این روش‌ها جواب بدهد به صورت کوتاه‌مدت است؛ به معنای واقعی این موضوع که می‌گویند سفره و لقمه و در اصطلاح ما ایرانی‌ها، نان و نمک حرمت به همراه می‌آورد، درست است و این ارتباط از طریق نان و نمک ایجاد می‌شود. ما به هر کشوری که سفر کرده‌ایم بهترین هتل را گرفته‌ایم و تجار را به آنجا دعوت کرده‌ایم؛ آنها نیز زمانی این دعوت را می‌ببینند که برای نمونه مسئول نمایشگاه در گران‌ترین هتل، ما را دعوت کرده و نمونه کار را به ما نشان داده، تمایل بیشتری برای حضور پیدا می‌کند.

تاکید بر معرفی کفش ایرانی داریم
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم در ادامه با تاکید بر این موضوع که در معرفی خود در این سفرها تاکید ما بر معرفی کفش ایرانی است، گفت: ما در آنجا فقط روی کفش قم تاکید نداشتیم، بلکه نمونه‌هایی از تبریز، اصفهان، مشهد و تهران را هم ارائه می‌کردیم. مدل ما اینگونه است که اگر می‌گوییم باران بیاید، به این دلیل است که روی سر همه ببارد. بنابراین اگر موفقیتی نیز داریم، گمان می‌کنم رمز این موفقیت در همین نکته بوده است، زیرا نیت ما این است که تجار جدیدی را به نمایشگاه قم دعوت کنیم.
شعبان‌زاده در ادامه افزود: دعوت‌نامه‌های ما به سلیقه و زبان کشور مورد نظر نوشته شده و البته کارت دعوت‌های ما برای کشورهای عراق، سوریه و کشورهای آفریقایی یا کشورهای آسیای میانه، آذربایجان و روسیه همگی متفاوت است. کارت دعوت‌های کردی، روسی، فرانسوی‌، انگلیسی، آذری، اردو و عربی را در دو مدل داشته‌ایم. برای نمونه کارت دعوت ما در کشور غنا ۱۷ دلار هزینه شده است. البته برخی کارت دعوت‌ها هزینه ۲ تا ۳ دلاری داشته‌اند. گام بعدی این است که از آنها می‌خواهیم به عنوان میهمان ویژه ما در نمایشگاه حضور داشته باشند و در این راستا حتی بلیت هواپیما و محل اقامت برای آنها تهیه می‌کنیم. گام بعدی آن است که عنوان می‌کنیم که با وزارت خارجه برای موضوع ویزا هماهنگی‌‌های لازم را انجام داده‌ایم و البته برخی عنوان می‌کنند که ویزای آنها مهر ورود و خروج زده نشود که برای آن نیز هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد. در حقیقت تمام امکانات را برای آنها مهیا کرده‌ایم. در نمایشگاه قبلی حضور خارجی‌ها محسوس بود در نمایشگاه امسال حضور آنها بیشتر از سال قبل خواهد بود.

نمونه کفش‌های ایرانی را ارائه کردیم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمونه کار نیز برای آنها برده‌اید، گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ لنگه نمونه کار با خود برده بودم تا به آنها نشان بدهم. نشان دهم که کیفیت کار کفش ایران چگونه است و در سبد کالایی پایپوش ایرانی چه محصولاتی تولید می‌شود؛ برای نمونه از کفش پرسنلی مردانه، کفش چرم مردانه، کفش‌های مجلسی زنانه، صندل‌های طبی، چکمه‌های کشاورزی، دمپایی‌های پلاستیکی و کفش‌های بافت پیاده‌روی از برندهای مختلف نمونه‌هایی را ارائه کردیم تا نشان دهیم که مشت نمونه خروار است. البته برای من برند مهم نبود، مهم این بود که جایگاه صنعت کفش را به آنها نشان دهم تا مشاهده کنند که ایران چه نوع کفشی تولید می‌کند. از سوی دیگر برخی عکس‌های گردآوری‌شده از کفش‌های ایرانی را به آنها نشان می‌دادیم. در بسیاری از کشورها و برخی از تجار این اتفاق افتاد که عنوان می‌کردند این کفش‌ها ایرانی نیست و برای آنکه آنها باور کنند که کفش‌ها در ایران تولید می‌شوند با وجود محدودیت‌های فضای مجازی و قطع شدن اینترنت‌ در سراسر ایران، با هر زحمتی بود با استان‌های قم، اصفهان، تبریز و اسلامشهر ارتباط تصویری برقرار ‌کردیم تا تولید کارخانه‌ها را به آنها نشان دهیم. زمانی که کارخانه‌ها و تولیدات آنها را در ارتباط تصویری می‌دیدند برایشان غیرقابل باور بود، چراکه آنها تنها کشورهای چین و ترکیه را قبول داشتند. ما در این راستا و در این بازاریابی هدف‌گذاری بلندمدتی را در نظر داریم.