نشست هماندیشی جامعه صنعت کفش ایران و انجمن کفش ماشینی قم با هدف هماهنگی در برنامهها و اتخاذ رویکرد مشترک و صدای واحد در پیگیری مسائل و مشکلات صنعت کفش صبح روز دوشنبه در محل انجمن کفش ماشینی قم برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری جامعه صنعت کفش ایران (اسومس)، اعضای هیئتمدیره جامعه صنعت کفش ایران روز دوشنبه ۱۲ تیرماه به قم سفر کردند و در نشستی با اعضای هیئتمدیره انجمن کفش ماشینی قم به هماندیشی درباره مسایل و مشکلات صنعت کفش پرداختند.
صنعت کفش به صدای واحد نیاز دارد
جوادشعبانزاده رییس هیئتمدیره انجمن تخصصی کفش ماشینی که این نشست به دعوت او برگزار شد، در آغاز با ارائه گزارشی درباره نمایشگاه قم و دستاوردهای آن، از برگزاری نمایشگاه تخصصی ماشینآلات و مواد اولیه کفش در قم خبر داد.
او با بیان این که الگوهایی که برای نسل جدید واردشده به صنعت کفش دادهایم، الگوی خوبی نیست، گفت: “فرهنگ تولید و کارآفرینی در صنعت کفش باید تغییر کند انتقال نسل در صنعت یک حسن دارد و یک عیب؛ عیب آن، این است که نسل جدید، الگویش پدرش است و همچنان در نگرش سنتی به سر میبرد اما حسنش این است که این نسل در مشاورهها پذیراتر شدهاند چون اهل تحقیق هستند و بدون تحقیق،حضور در نمایشگاهها و بررسی بازار دست به هیچ کاری نمیزنند.”
او با بیان اینکه گاهی تشکلهای صنعت کفش دچار موازیکاری شدهاند گفت علاقمند به این هستیم که هدفگذاری در صنعت کفش میان همه استانها مشترک و هماهنگ باشد و پیشنهاد دارم این نشستها را با تشکلهای صنفی و صنعتی دیگر استانها نیز داشته باشیم.”
رییس هیئتمدیره انجمن کفش ماشینی قم افزود: ” نسل جدید صنعت کفش این انتظار را از ما دارد که برای آینده صنعت هدفگذاری کنیم و چشماندازها را روشن کنیم.”
او با تاکید بر این که مطالبهگری واحد و اثرگذار میخواهیم، گفت: با شعار “با هم رشد کنیم” فضای هماندیشی و نامهنگاری هماهنگ، لازمه پیشبرد مسایل صنعت کفش است.
صنعت کفش مظلوم واقع شده است
محمد عرب عضو هیاتمدیره جامعه صنعت کفش ایران نیز در این نشست با اشاره به این واقعیت که صنعت کفش مظلوم واقع شده است، گفت: “جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر است و در کشورهای دور و بر ایران نیز هیچ کشوری قدرت صنعت کفش ایران را ندارد بنابر این برای رشد و توسعه و بالان بردن توان رقابت و مدیریت بازارهای منطقه باید همه صنعت کفش را با هم متحد کنیم.”
او با بیان این مطلب که مشکلات صنعت کفش در سایه اتحاد مرتفع میشود، گفت: “پیرو این اتحاد باید یک میز تخصصی در وزارت صمت برای صنعت کفش بگیریم و از دولت بخواهیم صنعت کفش را آزاد بگذارد. دست تولیدکننده در توسعه و گسترش صنعت که باز باشد دیگر نیاز نیست نگران موضوعی مانند قاچاق کالا باشیم. هماکنون تولید کفش در ایران، قاچاق کفش به کشور را از صرفه انداخته است.”
رییس کمیسیون صادرات جامعه صنعت کفش با بیان این که هدف ما جریانسازی برای ارتقاء صنعت کفش ایران است، گفت: “صنعت کفش ایران بالای ۴۰ درصد ارزش افزوده دارد و تشکلهای این صنعت به پشتوانه این قدرت باید بتوانند برای صنعت کفش تصمیمگیری کنند وگرنه دیگران برای ما تصمیمگیری میکنند.”
او تصریح کرد: “باید مجمعی از روسا و اعضای هیاتمدیره تشکلهای صنعت کفش و صنایع وابسته تشکیل دهیم و با دولت درباره مسایل و مطالبات صنعت وارد گفتوگو شویم.”
در کار تشکلی نظم نداریم
محمد ایرانی، رییس اتاق بازرگانی قم نیز در این نشست با بیان این مطلب که ما به عنوان تشکلهای صنعت کفش، موضعگیری هماهنگ نداریم، گفت: “این که قدم اول برای همگرایی تشکلی برداشته شده عالی است اما به دو نکته باید توجه کنیم؛ نخست این که در حوزه کار تشکلی نه نظم داریم و نه پرهیزگاری و گاهی در کار گروهی منافع شخصی را بر منافع جمعی ترجیح میدهیم.”
او افزود: ” نکته دوم این که برنامهریزی مدون و راهبردی برای صنعت کفش نداریم. ما در نشستهای مشترک باید برنامه راهبردی در همه زمینههای مرتبط با صنعت کفش را برای سال آینده مشخص کنیم و همه صنعت بر اساس آن حرکت کند.”
زبان مشترک پیدا کنیم اختلافات کنار میرود
محمدرضا داورپناه، عضو دیگر هیاتمدیره جامعه صنعت کفش ایران نیز در این نشست با اشاره به نقش تهران و قم در صنعت کفش و صنایع وابسته گفت: “اگر تهران و قم زبان مشترک پیدا کنند استانهای دیگر نیز به این صدا میپیوندند و در آن صورت وقتی با دولت گفتوگو میکنیم دولت میفهمد که بهعنوان نماینده کل کشور صحبت میکنیم.”
او افزود: ” با پیداکردن یک زبان مشترک هم در صنعت کفش و هم در نمایشگاهداری، نهتنها اختلافات کنار میرود بلکه جایگاه صنعت کفش بالا میرود.”
دولت حرف صدای واحد را میخواند
روحالله هادوینیا، رییس کمیسیون آموزش جامعه صنفت کفش ایران نیز با تاکید بر این که جلسات هماندیشی نیازمند تعریف ساختار، برگزاری منظم و حضور نمایندگان همه تشکلها است، گفت: “نیازمند افکار جدید هستیم تا بتوانیم برنامهای برای برند ملی کفش ایران داشته باشیم.”
او افزود: “برنامه، ابزار و بودجه لازمه این صدای مشترک است و اگر صدای واحد از یک تشکل واحد و فراگیر بلند شود، دولت حرف صنعت را میخواند.
رییس کمیسیون اموزش جامعه صنعت کفش با اشاره به مشکل نبود اطلاعات جامع از صنعت، گفت: “صنعت کفش نیاز به
یک پایگاه اطلاعات و داده فراگیر با دسترسی ارزان دارد.”
نیاز به خطمشی داریم
همچنین ناصر دزفولی عضو هیاتمدیره جامعه صنعت کفش در این جلسه گفت: “جلسات هماندیشی باید خطمشی داشته باشد و به آن جهت بدهیم.”
او افزود: “نکته ضروری دیگر این است که تشکلها روی برنامههایی که توان اجرای آن را دارند تمرکز کنند.”
اعتماد لازمه کار تیمی
علی لشگری عضو هیاترییسه جامعه صنعت کفش از ورود بازیگران جدید در صنعت کفش بهعنوان اتفاق خوب این صنعت یاد کرد و گفت: ” کار تیمی اینگونه نیست که همه مانند هم فکر کنند بلکه کارتیمی این است که آدمها به هم اعتماد کنند و اعتماد لازمه کار است.”
او با اشاره به لزوم تقویت نقطه پیوند قم و تهران پیشنهاد داد که هر دو تشکل با هماندیشی، ایدههای مشترکی را برای رشد صنعت کفش پیگیری کنند.
دیدگاهی یافت نشد