پیشرفتهای حاصل شده در صنعت کفش ایران در یک دهه اخیر موجب شده تا تاجران و خریداران خارجی به ویژه از کشورهای همسایه، خرید کالا و اجناس ایرانی را به کالاها و اجناس ترک و چینی ترجیح دهند. رشد کیفی و کمی صنعت کفش ایران از یک سو و ارائه طرحها و مدلهای متنوع و قابل رقابت، بستری را برای جذب مشتریان خارجی فراهم کرده است. اگرچه بسیاری از تجار خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز در ایران، با چالشهایی مواجه میشوند، اما به طور کلی بر این باورند که خرید کفش از تولیدکنندگان ایرانی نه تنها صرفه اقتصادی دارد بلکه تولیدات ایرانی با نیاز بازارهایی مانند بازار عراق همخوانی بیشتری دارد.
ایران جایگزین ترکیه و چین
فرهاد مولود، تاجر کفش از اقلیم کردستان عراق در گفتوگو با اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به پیشرفتهای صنعت کفش در ایران گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر صنعت کفش ایران پیشرفتهای بسیار زیادی داشته و محصولات متنوع و با کیفیت به بازار عرضه میکند که قابل رقابت با کفشهای تولید شده در ترکیه است.
وی افزود: تا چند سال گذشته ما برای تأمین نیاز بازار اربیل، اجناس مورد نیاز را از ترکیه و چین وارد میکردیم اما در حال حاضر ۵۰ درصد کفشهای وارداتی ما از تولیدکنندگان ایرانی خریداری میشود.
به گفته وی کیفیت دمپایی و صندلهای پلاستیکی ایران بسیار بهتر از محصولات چینی و ترک است، اما در بخش تولید کیف، واقعیت این است که محصولات ترک از نظر زیبایی، طراحی و کیفیت بهتر از کیفهای تولید شده در ایران است.
چالشهای تجار خارجی
این تاجر کفش که در زمینه فروش انواع کفش، دمپایی و صندل از جنس چرم مصنوعی، طبیعی و پلاستیکی فعالیت میکند با اشاره به مشکلاتی که در زمینه خرید محصولات ایرانی وجود دارد گفت: من و سایر تجار خارجی عموما برای خرید از تولیدکنندگان ایرانی با چند چالش مهم روبرو هستیم؛ نخستین چالش مربوط به نوسان نرخ ارز در ایران است که معمولا تولیدکنندگان ایرانی برای فروش محصولات خود به تجار خارجی به دلیل ثابت نبودن نرخ ارز، دچار مشکل میشوند.
وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز باعث میشود که من به عنوان یک تاجر و واردکننده محصولات ایرانی، نتوانم با اطمینان کامل خرید کنم و با توجه به اینکه نمیتوانم منتظر ثبات نرخ ارز و خرید کالا باشم، گاها مجبور میشوم کالای مورد نیاز خود را از چین یا ترکیه خریداری کنم.
سرمایهگذاری نیازمند حمایت دولت
فرهاد مولود گفت: سال گذشته قرار بود با یک تولیدکننده ایرانی، کارخانهای را در استان قم راهاندازی و برای تولید کفش سرمایهگذاری کنم، اما متاسفانه موانع زیادی برای این اقدام پیش پای من قرار گرفت. علاوه بر اینکه مشکلات بانکی، اقامت، مالیات، عدم امنیت سرمایهگذاری و مواردی از این قبیل باعث شد از سرمایهگذاری در این زمینه صرفنظر کنم. این درحالی است که برای مثال دولت ترکیه از تجار و سرمایهگذارانی که تمایل به سرمایهگذاری در یک صنعت را داشته باشند، حمایت کرده و مسیر آنها را همواره میکند.
وی افزود: در ترکیه ظرف سه الی چهار روز درخواست اقامت سرمایهگذار تأیید میشود در حالی که در ایران این امکان برای سرمایهگذار وجود ندارد و بروکراسیهای اداری بسیار زمانبر است. از طرف دیگر دولت ترکیه در کمترین زمان ممکن شرایط افتتاح حساب بانکی را برای افراد خارجی فراهم میکند و این افراد از پرداخت مالیات معاف هستند. طبیعتا با چنین شرایطی، یک تاجر و سرمایهگذار خارجی ترجیح میدهد پول خود را در جایی سرمایهگذاری کند که شرایط رشد و امنیت سرمایه را داشته باشد.
وی با اشاره به عدم برگزاری نمایشگاه قم در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: نمایشگاه قم یکی از بهترین و مهمترین نمایشگاههای کیف و کفش در ایران است که تجار زیادی علاقمند به بازدید از این نمایشگاه هستند. اما متاسفانه امسال این نمایشگاه برگزار نشد که امیدواریم در سال آینده با برپایی این نمایشگاه امکان بازدید تجار خارجی نیز فراهم شود.
صنعت کفش ایران؛ صنعت برتر در خاورمیانه
عماد یکی دیگر از تجار خارجی و اهل عراق است که در گفتوگو با اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به وضعیت صنعت کفش در عراق گفت: سالهاست که عراق هیچ صنعت کفشی ندارد و عمده نیاز بازار عراق از طریق واردات از ایران، ترکیه و چین تأمین میشود.
به گفته وی صنعت کفش ایران در یک دهه اخیر از نظر کیفیت، طراحی و مدل سازی پیشرفتهای چشمگیری داشته است و جزو تولیدکنندگان برتر کفش در منطقه خاورمیانه محسوب میشود.
وی افزود: تا چند سال گذشته بازار عراق در دست ترکیه بود و محصولات صنعت کفش این کشور نیاز بازار عراق را تأمین میکرد، اما در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از محصولات موجود در بازار عراق از طریق واردات از ایران به ویژه استانهای تهران، قم، اصفهان و تبریز تأمین میشود.
عماد با اشاره به اینکه اجناس و کالاهای چینی و تایوانی در بازار عراق سهمی کمتر از ۴ درصد دارند افزود: تولیدات ایرانی در مقایسه با کالاهای ترکیه و چین از نظر کیفیت برتری نسبی دارد اما محصولات ترک از نظر طراحی و مدلسازی نسبت به محصولات ایرانی از تنوع و طرحهای بهتری برخوردار است.
دیدگاهی یافت نشد